Använd sociala medier i din marknadsföring: Facebook

Tips för din företagssida på Facebook

Nu kör vi igång med andra delen av hur du kan använda sociala medier i din marknadsföring. Förra veckan var det Pinterest, nu är det dags för giganten Facebook. Här är några av de viktigaste bitarna att tänka på.

Strategin

Det absolut viktigaste du ska ha innan du sätter igång är en strategi. Alltför många företag sätter upp en Facebook-sida men vet inte hur de ska använda den. Sidan måste ha ett syfte, annars har du misslyckats redan från början.

Det första du ska tänka på är frågan ”varför?” Varför ska du finnas på Facebook? Och varför ska folk gilla din sida? För idag får du ingenting gratis, speciellt inte en gilla-markering. Folk behöver alltid en anledning. Jag listar några saker du bör tänka på innan du startar din företagssida.

  • Vad är målet med att finnas på Facebook?
  • Vem på företaget ska ha hand om sidan?
  • Hur ska negativ feedback behandlas?
  • Vilket tonläge ska du hålla?
  • Vad får du/får du inte publicera?

Vad är målet med att finnas på Facebook?

Några korta exempel. Du vill att fler ska få upp ögonen för företaget. Du vill ha ytterligare en kanal för kundservice. Du vill få nya kunder, och att befintliga handlar mer. Du vill helt enkelt ha sidan som ett show case.

Det sistnämnda exemplet är enligt mig det sämsta. För att lyckas på Facebook krävs engagemang från dig och innehåll som skapar engagemang från kund. Det är en kontinuerlig dialog och inte reklamställe. Jämför med hur du använder Facebook privat. Om du enbart berättar för dina vänner om hur bra du är på allting slutar de antagligen att lyssna till dig.

Vem på företaget ska ha hand om sidan?

Att på måfå välja ut någon som ska ha hand om era sociala kanaler fungerar inte. Utse istället någon som har bra koll på kunderna, produkterna och befogenhet att agera för företagets bästa. Inte sällan hamnar sociala medier som en del av kundtjänst och kundservice. Det är viktigt att personen är beredd på positiv och konstruktiv kritik, men desto mer att hon är beredd på negativ sådan.

Hur ska negativ feedback behandlas?

Det här är jätteviktigt. Exempel: är en kund missnöjd med ett köp eller hur hon har behandlats, beklaga detta och fråga om det finns något du kan göra för att kompensera. Det kan vara allt från en biocheck till pengarna tillbaka.

Gå aldrig i försvarsposition. Försök hellre att sätta dig in i kundens situation och hur du skulle känna dig. Du kan inte alltid lösa klagomålet och kritiken. Däremot kan du alltid lyssna, be om mer information och visa att du bryr dig. Vad sägs om att ge personen en rabattcheck eller lägga med en biocheck vid nästa beställning – som tack för fortsatt förtroende?

Vilket tonläge ska du hålla?

Som alltid när du pratar med dina kunder är det bra att vara ödmjuk, ärlig och framför allt tydlig. På nätet är det extra viktigt. Till största del eftersom det är svårt att läsa sig till ett tonläge i text. Svara alltid personligt, inled alltid med ett Hej! och avsluta alltid med att säga vem det var som skrev kommentaren.

Vad får du/får du inte publicera på sidan?

Det här måste bestämmas i förhand och bör finnas med i policyn. Vi är många som älskar transparens och säger så mycket som möjligt. Samtidigt går det inte att dela med sig av allt. Tänk dig följande scenario. Din största konkurrent bara publicerar enbart tråkigt material. Du delar med dig av bilder från vardagliga arbetet, tar fram mobilkameran och filmar när du använder era egna produkter, ber om feedback och tar emot önskemål.

Vem tror du får mest förtroende på Facebook? Diskutera igenom er strategi först – agera sedan. Men gör hellre någonting alls än låt bli helt.

Varför ska era kunder gilla sidan?

Det finns ett antal olika saker du kan göra för att få gilla-markeringar. Det första och enklaste (och det som går att använda till i princip allt) är Joakim Jardenbergs mantra ”Be honest and do good shit!” Skapa engagerande innehåll. Antalet gilla-markeringar är ingenting jämfört med hur många som kommenterar, gillar och delar dina statusuppdateringar.

Tävlingar

Tävlingar är visserligen en jättebra grej för att locka fram fler gilla! Men se till att inte bli en av dem som inte har koll på reglerna. Facebook har rätt strikta riktlinjer för vad du får göra och inte får göra i en tävling, och ibland kan de vara svåra att tolka.

Reglerna i sin helhet hittar du här. Vill du däremot läsa andras regeltolkningar har Social Factory bantat ner och förklarat dem på ett bra sätt här och sociala medie-strategen Deeped Niclas Strandh har en utförlig förklaring av tävlingar på Facebook här.

Tyvärr väljer många företag att – medvetet eller inte kan jag inte svara på – strunta i reglerna. Vad du riskerar är att bli av med sidan helt, utan någon som helst varning. Några få har åkt dit på det men många har fortfarande sina sidor kvar, tävling efter tävling. Du väljer självklart själv om du vill följa reglerna eller inte. Ibland kan det vara värt att chansa.

Vårt tips: kör tävlingen utanför Facebook men länka till den.

Utformning av din sida

Många blev sura när Facebook bytte design på både profiler och företagssidor eftersom de tvingades uppdatera många sidor och Facebook-appar. Och nu kanske det är dags igen. Facebook testar nämligen ytterligare en ny design. Frågan är om den kommer till företagssidor också.

Har du svårt att hålla koll på de nya måtten för bilder på din timeline? Då har Jon Loomer det rätta blogginlägget för dig!

Annonsera

Sist men inte minst går det att göra rena annonser på Facebook. Är du inloggad på ditt privata konto ser du annonserna i högerkolumnen. Nu för tiden kan det också dyka upp annonser i flödet, så kallade sponsrade händelser. Tyvärr verkar Facebook Ads inte funka något vidare för de flesta. Mycket av det beror på att vi som användare omedvetet väljer att ignorera annonserna i högerkanten. Vi får se om de i tidslinjen blir bättre.

Mer information om hur du kan utforma din annons hittar du i Facebooks hjälpcenter.

För att avsluta det hela vill jag bjuda på ett par visdomsord från Evelina Ander. Här skriver hon om Community Management i en startup, men citatet stämmer lika bra även för redan etablerade bolag:

”För att ert community ska kunna börja växa behövs till att börja med några basala grejer: gör era kanaler synliga och lättillgängliga, lyssna på vad som sägs och visa att ni både lyssnar och värdesätter det som skrivs. I praktiken kan det handla om att dela vidare blogginlägg som era kunder skrivit, retweeta när någon frågar om vad man tycker om ert företag/produkt, svara och kommunicera kring det som skrivs om er, ta hjälp av ert community vid beta-tester och ta till er deras feedback och visa att ni gör det.”

/ Oscar Altkvist@oscaraltkvist

  • Annika Andersson

    Jag har bara en simpel fotosida som heter Annikas foto. Hur får jag folk att gilla den?

    • Annika Andersson

      på fb får jag väl tillägga

    • Svårt att ge ett kort svar på en sån fråga. Jag vet ingenting om dig, dina foton eller facebooksidan. Men som alltid:

      1. Som alltid, ha en riktigt bra produkt. Det gör människor intresserade av att se mer och sprida den vidare.
      2. Dela med dig. Kanske släppa bilder fria för användning, så länge du får en länk till din webbsida/facebooksida?
      3. Bli en auktoritet på området. Besök forum och bloggar, svara på frågor och var en allmänt behjälplig själ.
      4. Du kan givetvis även annonsera på Facebook, om du har mer pengar än tid.

      Sedan bör du ställa dig frågan varför du vill att någon ska gilla sidan. Om du har många fans, vad händer då? Är det ett självändamål att ha många fans, eller vill du egentligen uppnå någonting annat? Varför gillar du facebooksidor? Vad är det som får dig att klicka gilla?

      Det är några tankar att börja med.